Helmut på flugt

I Bibelen findes talrige fortællinger om flugt og for mange mennesker er flugt desværre stadigvæk dagligdag og et uomtvisteligt vilkår for nogle mennesker. Men hvad får et menneske til at bryde op fra hjemmet, lægge alt bag sig og rejse alene til et fremmed land, overvinde mange farer for at komme til et sted uden venner og familie, hvor sproget er ukendt, ensomheden overvældende og fremtiden uvis?

Billedbogen Helmut pa? flugt tager udgangspunkt i flugt fra et barns perspektiv. Drengen Helmut er en af de 250.000 tyske flygtninge, der kom til Danmark i slutningen af Anden Verdenskrig. Sammen med sin mor og lillesøster flygter Helmut fra Den røde hær og et krigshærget Tyskland. Den lille familie kommer til Danmark, hvor de kommer til at bo Oksbøllejren.

Projektet indledes med en introduktion til, hvordan det kan være at være flygtning. Endvidere får eleverne viden om en periode, som ikke så kendt i fortællingen om tiden i Danmark efter Anden Verdenskrig.

I arbejdet med bogen kommer eleverne omkring et historisk perspektiv, en bibelsk tekst og afslutningsvis kan eleverne komme på en lydvandring. Lydvandringen giver eleverne mulighed for at få indsigt i og perspektiv på, hvad det vil sige at være på flugt.

Målgruppe: 4.-6. klasse

Fag: Kristendomskundskab og historie

Lektioner: 6-8

Sted: På skolen og evt. en lydvandring på Vestre Kirkegård. Lydvandringerne foregår i uge 19, 20 og 21 i 2025

Tilmeldingsfrist: 12. august på skole-kirke-aarhus.dk.

Tilsagn/afslag gives i uge 33

Projektperiode: fra uge 40

Distribuering: Projektets materiale udleveres på lærerkurset 26. september eller bringes ud via CFU.

---------------

Tag med John V. Jensen, museumsinspektør ved Vardemuseerne, ind bag pigtråden og mød ulykke, lidelse og små glimt af håb. Over 200.000 tyske flygtninge kom til Danmark i krigens sidste måneder – på flugt fra Den Røde Hær. I Danmark måtte de leve på danske værters nåde. Her drømte tyskerne igen om livet, men Danmark var netop blevet befriet fra en hadet besættelsesmagt. Derfor var flygtningene ikke populære, og de stødte på modstand fra både danskere og myndigheder. De lagde deres skæbner frem i breve og dagbøger, der fortæller en evigt aktuel historie i en global verden med store strømme af flygtninge.

---------------