LYSlevende 7.-9.kl
Lys er et grundsymbol, som findes overalt: I religion og andre livsanskuelser, i sangtekster, i fortæl- linger og i utallige talemåder. Lysets symbolbetydning er temaet i dette korte og fokuserede kri- stendomsfaglige forløb.
I dette forløb skal eleverne indledningsvis på kirkebesøg, hvor de skal undersøge lyset som både fysisk og symbolsk/religiøst fænomen. Tilgangen ved kirkebesøget er legende og eksperimente- rende.
Hjemme i klassen skal eleverne gå på opdagelse i et udvalg af korte og velvalgte kilder om lys – dvs. tekster, fotos, kunstbilleder og ritualer - fra forskellige religioner og kulturer. Alle lyskilderne er samlet på store arbejdsark i plakatstørrelse.
Herefter arbejder eleverne med ritualers opbygning og iscenesætter et fiktivt lystændingsritual.
Forløbet kan afrundes i den sidste lektion med enten collagearbejde, dramaøvelser eller beskrivelse af et nyt lys-event.
Forløbet er flerfagligt med mulighed for at inddrage fagene biologi og fysik:
Biologi: Lysets betydning for livet på jorden (2 lektioner)
Fysik: Lysets betydning for udforskningen af rummet (2 lektioner)
Målgruppe: 7.-9. klasse
Fag: Kristendomskundskab. Mulighed for flerfagligt forløb med biologi og fysik
Lektioner: 7-9
Sted: På skolen og den lokale kirke
Tilmeldingsfrist: 17. august på skole-kirke-aarhus.dk.
Tilsagn/afslag gives i uge 34
Projektperiode: uge 36-41