Hvor er opladeren?
Hvad gør du, når batteriet er fladt, og du ikke kan få forbindelse til verden omkring dig?
Det havde Grundtvig faktisk nogle holdninger til. Han talte om ånd, som en slags trådløst internet mellem mennesker; og han koblede bl.a. ånd sammen med frihed.
Denne ordforbindelse har også fundet vej til Folkeskolens
formålsparagraf, hvor der står, at skolens virke skal være
præget af åndsfrihed. Men hvad er ånd?
I projektet skal eleverne forsøge at indkredse dette luftige be- greb ved at arbejde med Grundtvigs to beskrivelser af ånd:
- ånd som forbindelse, hvor den enkelte er forbundet til no- gen og noget gennem stedets historie, erindringer, kultur, myter, sagn, sange, sansninger, sprog og traditioner.
- ånd som kraft – gennem nyere kraftmetaforer, fx power- bank, oplader og hjertestarter.
Undervejs skal eleverne desuden reflektere over, hvad de selv har forbindelse til, og hvad der kan lade dem op. Refleksioner- ne indsamles og sendes til en sangskriver, der på baggrund af elevernes refleksioner forfatter og komponerer en sang, som forbinder elevernes ord. Sangen bliver dermed en nutidig kommentar og efterklang til Grundtvigs tanker om ånd.
I den endelige afslutning på projektet ser eleverne en video- hilsen fra sangskriveren og lærer at synge den sang, hvor deres egne ord om ånd er blevet levende.
MÅLGRUPPE: 8.-9. klasse
FAG: Kristendomskundskab
LEKTIONER: 6
STED: På skolen
TILMELDINGSFRIST 17. august på skole-kirke-aarhus.dk. Tilsagn/afslag gives i uge 34
Projektets materialer:
Undervisningsvejledning, elevhæfter og hjemmeside