House of One
I hjertet af Berlin er House of One ved at blive opført. Ideen er en storslået bygning med en synagoge, en kirke og en moske under samme tag, og samtidig et hus der fremmer fredelig sameksistens blandt jøder, kristne og muslimer.
Med afsæt i House of One og scenariedidaktiske greb skal eleverne arbejde med religiøse bygninger og til sidst selv skitsere en bygning, som rummer en synagoge, en kirke og en moske.
Projektet er inspireret af begrebet religious literacy. Begrebet kan oversættes til religiøs læsefærdighed, hvor læsefærdighed kan forstås således, at eleverne i kristendomskundskab får evnen til forstå, aflæse og forholde sig til religion. Projektet har derfor til sigte at understøtte elevernes forståelse af forskellige religioner, hvor læringsaktiviteterne lægger op til en kom- parativ analyse i at finde ligheder og forskelle mellem jødedom, kristendom og islam.
Målet er, at eleverne opnår indsigt i andre religioner og den religiøse dimensions rolle for både individ og samfund, samt at de kan deltage i en konstruktiv og meningsfuld dialog om forskellige traditioner og kulturer.
Målgruppe: 7.-9. klasse
Fag: Kristendomskundskab
Lektioner: 8-9
Sted: På skolen
Tilmeldingsfrist: 17. august på skole-kirke-aarhus.dk. Tilsagn/afslag gives i uge 34
Projektperiode: januar-juni 2026.
Projektets materiale udleveres på lærerkurset den 14. januar kl. 14.30-16.00 i Langenæskirken
Inspiration til prøveoplæg er inkluderet i projektet
Lærerkursus
Et komparativt perspektiv på religion
Kurset holdes i Langenæskirken, Langenæs Allé 61, 8000 Aarhus. I faghæftet for kristendomskundskab lægges der vægt på, at eleverne skal arbejde med både ligheder og forskelle mellem religioner. På dette kursus vil Marianne Qvortrup Fibiger give en introduktion til religionsfænomenologi – en tilgang, der undersøger og systematiserer ligheder og forskelle mellem religioner og religiøse fænomener på tværs af kulturer. Marianne vil også komme ind på religionslignende fænomener.
Efter oplægget præsenteres to projekter med en komparativ tilgang til religion:
- Kan det hellige måles? (mellemtrin)
- House of One (udskoling)
Begge projekter giver eleverne mulighed for at undersøge religion ud fra forskellige perspektiver, som kan være med til at give dem en dybere forståelse for religioner.