Kan det hellige måles?
Hvad betyder det egentligt, at noget er helligt, og kan det hellige måles?
Har alle mennesker noget, de betragter som helligt?
Hvordan forholder man sig til det, der er helligt for andre men ikke for en selv? Disse og andre spørgsmål skal eleverne arbejde med i projektet.
Med udgangspunkt i begrebet hellig begynder projektet i byen Jerusalem, som er en meget betydningsfuld by for jødedommen, kristendommen og islam. Der er mange konflikter i byen, blandt andet fordi man ikke kan blive enige om, hvad der er helligt – og hvem det hellige tilhører. Gennem små videoer præsenteres eleverne for Vestmuren, Gravkirken og Klippemoskeen.
Efter udblikket til Israel snævres projektet ind, og eleverne skal arbejde med, hvad der er helligt i den danske folkekirke. Klassen besøger deres lokale kirke, hvor eleverne skal vurdere vigtighe- den af steder og genstande i kirken med en Hellighedsmåler. Hellighedsmåleren er et redskab, som eleverne bruger gennem hele projektet til at vurdere, hvor helligt noget kan opleves.
Afslutningsvis skal eleverne producere deres egne små film om et sted eller en genstand, der er særlig betydningsfuldt - måske endda helligt - for dem.
Projektet lægger op til et samarbejde med musikfaget. Her er spørgsmålet: Hvordan kan musik- ken medvirke til at samle mennesker på tværs af religion og kultur, når det hellige skiller? Konkret arbejdes der med et musikstykke, som mikser jødisk, arabisk og dansk musiktradition.
Målgruppe: 4.-6. klasse
Fag: Kristendomskundskab og evt. musik
Lektioner: 8-10 lektiober
Sted: På skolen.
Tilmeldingsfrist: 17. august på skole-kirke-aarhus.dk.
Tilsagn/afslag gives i uge 34
Projektperiode: februar-juni 2026
Distribuering: Projektets materiale udleveres på lærerkurset 14. januar i Langenæskirken, Langenæs Allé 61, 8000 Aarhus
Lærerkursus
Et komparativt perspektiv på religion
Kurset holdes i Langenæskirken, Langenæs Allé 61, 8000 Aarhus. I faghæftet for kristendomskundskab lægges der vægt på, at eleverne skal arbejde med både ligheder og forskelle mellem religioner. På dette kursus vil Marianne Qvortrup Fibiger give en introduktion til religionsfænomenologi – en tilgang, der undersøger og systematiserer ligheder og forskelle mellem religioner og religiøse fænomener på tværs af kulturer. Marianne vil også komme ind på religionslignende fænomener.
Efter oplægget præsenteres to projekter med en komparativ tilgang til religion:
- Kan det hellige måles? (mellemtrin)
- House of One (udskoling)
Begge projekter giver eleverne mulighed for at undersøge religion ud fra forskellige perspektiver, som kan være med til at give dem en dybere forståelse for religioner.