Illustrator: Pixabay

Er der tid?

Alting har en tid...for alt, hvad der sker under himlen, er der et tidspunkt. En tid til at fødes, en tid til at dø.

Det er store livsnære konstateringer om virkeligheden, der berøres i Prædikerens bog i det Gamle Testamente, både livets glade og lyse begivenheder trækkes frem, men der gives også plads til livets skyggesider og ikke alle er nemme at forene sig med. Hvad menes der f.eks. med, at der er en tid til at slå ihjel?

Formuleringer som denne møder eleverne i lydbilledet TID. Et lydbillede er en slags lydkulisse, der består af reallyd, musik og fortælling, der skaber en ramme for emnet. Lydbilledet er indledende for forløbet og foregår i en lokal folkekirke.

Dette projekt lægger op til at filosofere over, hvad tiden er, og hvad den gør ved os. Efter kirkebesøget kan eleverne arbejde videre med tidens livsfilosofiske betydning og undersøge den rolle, som tiden spiller i religionerne, bl.a. deres myter og ritualer samt i hverdagslivet. Forskellige religiøse tidsopfattelser, cyklisk og lineær tid, bliver også behandlet.

Fag: Kristendomskundskab (dansk kan inddrages)

Lektioner: 6 lektioner + kirkebesøg

Sted: På skolen og i kirken

Projektperiode: uge 8-14 2024