Re:formation - teser, tro og tvivl

Re:formation – teser, tro og tvivl er et undervisningsprojekt om reformationen til 5. og 6. klassetrin. Projektet er blevet revideret i 2024, og blev udarbejdet i anledningen er reformationsjubilæet i 2017, som var 500-året for Martin Luthers opslag af de berømte 95 teser. Teserne satte reformationen i gang.

Undervisningsoplægget er tilrettelagt i fem faser – fem faglige temaer, der introducer- er både reformationens forudsætninger, indhold og konsekvenser for eleverne. Disse er: Verden i 1500-tallet, Martin Luther og Bibelen, Bogtrykkerkunsten, Reformationen i Danmark og Fællessang.

Lærere, der tilmelder deres klasser, modtager:
1. En lærervejledning med undervisningsoplæg med faglig og pædagogisk vejledning
2. Re:minder – bog til eleverne med opgaver og fakta om reformationen
3. Adgang til hjemmeside med projektmateriale bl.a.: Fem tegnefilm om projektets fem temaer og rap af Per Vers om fællessangs betydning
4. Kirkebesøg i den lokale kirkebesøg

Fag: Kristendomskundskab