Foto: Privat

Indtryk, aftryk og udtryk

Hvilken betydning har ens natursyn for, hvordan man navigerer i naturen, og hvad sker der egentlig, hvis man tager ud i naturen og oplever den? Ikke for at måle, veje og beherske den, men for at sanse og mærke den. Det og meget mere skal eleverne undersøge i dette forløb, hvor løftede pegefingre og klimaskam ikke får plads.

Som det allerførste skal eleverne enkeltvis på en guidet lydvandring i naturen. Lydvandringen er indtalt af skuespiller ved Aarhus Teater, Emil Prenter. Ma?let med lydvandringen er at skabe en op- mærksomhed på naturen. Det gøres ved, at eleverne skal finde deres eget sted, mens de oplever og mærker naturen med deres sanser.

Elevernes oplevelser fra lydvandringen indgår flere gange i forløbet. Det gør de, når de skal arbejde med forskellige natursyn, myter i religioner og håb på tværs af generationer og tidsaldre. Elevernes egne steder og sansninger pa? lydvandringen spiller altså en central rolle i hele projektet – ikke mindst, fordi forløbet tager sit afsæt i stedsbaseret læring.

Eleverne skal se nyproducerede fagfilm om natursyn med teolog og bioetiker, Mickey Gjerris. Filmene lægger op til tekstarbejde, der belyser sammenhængen mellem religiøse myter og forskellige natursyn. De skal desuden arbejde med nedslag fra bogen Mælkebøtteblod af Merete Pryds Helle, hvor de præsenteres for tanker om håb.

Projektet afrundes med et refleksions-kortspil og muligheden for at prøve den fotografiske teknik, blåtryk, som er en nem og smuk måde at samle naturen og elevernes indtryk fra forløbet i et kreativt produkt.

Målgruppe: 7.-9. klasse

Fag: Kristendomskundskab. Dansk kan inddrages

Lektioner: 6

Sted: På skolen 

Tilmeldingsfrist: 12. august.

Tilsagn/afslag gives i uge 33

Projektperiode: fra uge 41

Distribuering: projektets materiale bringes ud via CFU

Inspiration til prøveoplæg er inkluderet i projektet 

Tilmelding